Herken je dit? 

Je instructies worden niet goed opgevolgd, een medewerker loopt boos weg zonder dat je begrijpt waarom, of erger nog, je gezag wordt ondermijnd en iedereen doet wat die zelf denkt dat goed is? Elke manager weet dat communicatie een van de belangrijkste onderdelen van hun rol is. Goede gesprekken met medewerkers kunnen het verschil maken – voor het team, voor een positieve sfeer, en voor de resultaten.

De sleutel ligt in een balans tussen taakgerichte instructie en persoonlijke betrokkenheid, terwijl je alert bent op ‘gespreksbedervers.’ Dit zijn elementen die ongemerkt een negatieve invloed kunnen hebben op je gesprekspartner. Denk aan te veel praten, altijd gelijk willen hebben, snel oordelen, of jezelf als schoolmeester opstellen. Kleine aanpassingen, zoals actief luisteren, vragen stellen, en erkennen wat goed gaat, maken absoluut het verschil. Medewerkers gaan dan voor je werken in plaats van tegen je.

Klaar om te ontdekken hoe je gesprekken versterkt en jouw team positief beïnvloedt? Neem contact op met ons.

Ria van Tol, 

Business expert en auteur van Click Your Brain

Commercium Top leidingeven