Kijken door de ogen van de klant is nu nog belangrijker!
De maatschappij is veranderd en de rol van de verkoper ook. We hechten meer waarden aan een zinvol leven dan aan materieel bezit. Veel mensen vinden persoonlijke groei belangrijker dan hun carrière, ze ontlenen hun status nog maar zelden aan bezit. Karakter, kennis en levensstijl laten de materiële statussymbolen ver achter zich. Voor klanten is de waarde die een bedrijf heeft voor de samenleving meer en meer van belang bij hun koopbeslissing. De Fairtrade-normen, aandacht voor milieu, duurzaamheid, gelijkheid, gezondheid, veiligheid en rechtvaardige beloning zijn steeds belangrijker. Klanten willen een benadering als individu, ze zitten niet te wachten op een standaardverkoopgesprek.
Het maakt niet uit hoe goed je aanbod is. Als het niet aansluit bij de behoefte, verkoopt het niet.
Klanten denken met zowel hun rationele als hun emotionele brein. De belangrijkst reden dat ze iets kopen, is hun behoefte met vaak emotionele redenen. Logica speelt een rol als het om geld gaat. Bij het nemen van een beslissing hechten we veel waarden aan emoties uit eerdere, gerelateerde ervaringen en deze beïnvloeden onze beslissing. De klant blijft alleen trouw als het aanbod op zijn behoeften is afgestemd en er een goed gevoel bij is ontstaan.
Een klant vergeet wat je hebt gezegd, maar onthoudt het gevoel
Klanten laten zich bij het evalueren van bedrijven en merken leiden door hun gevoelens en ervaringen en die gebruiken ze bij hun beslissing. Om voorkeur te creëren, sluit je goed aan bij de behoefte van de individuele klant. Steeds minder ligt de nadruk op de eigenschappen en de kwaliteit van het aanbod. Belangrijk zijn de brandpositie en de aanpak van de mensen van het klantcontact en sales. Het gaat om emotionele binding met de klant en om daaraan te werken, moet je de klant door en door begrijpen en weten wat hem of haar bezighoudt.
De klant koopt de oplossing en niet het aanbod
Bedrijven die de behoeften van hun klanten beter invullen en werken aan een optimale relatie, die planten zaadjes in het hoofd van de klanten en kunnen uitgroeien tot trouwe en langdurige relaties. Persoonlijk contact heeft alleen zin als de klant er de meerwaarde van ervaart.
Positieve emoties bij een bedrijf of merk
hebben een grote invloed op de loyaliteit van de klant!
Ria van Tol heeft 25 jaar ervaring in het trainen en begeleiden van verkopers en medewerkers van de klantenservice. Haar motto is:
´Maak klanten blij, daar word jij ook blij van!´
Wij helpen jou met groei en het verbeteren van je verkoopaanpak door aan je persoonlijke verbeterpunten en valkuilen te werken. We brengen belemmerende factoren in kaart en bespreken de haalbaarheid van je doelen.
We horen graag van je!
We zijn bereikbaar via:
e-mail: info@commercium.nl
telefoon: 036 531 8506
mobiel: 06 139 50 618
Recente reacties