Belangrijke tip voor organisaties die hun imago willen verbeteren!
Wil je als organisatie je imago verbeteren? Een goed vertrekpunt is om te kijken of je missie en visie nog steeds in lijn zijn met zowel de markt als je eigen identiteit. Zorg er daarnaast voor dat al je medewerkers deze missie en visie kennen én uitdragen. In de praktijk blijkt vaak dat medewerkers geen helder beeld hebben van de missie en visie, door gebrek aan informatie of een onduidelijke identiteit. Dit zorgt ervoor dat zij op basis van eigen interpretaties gaan handelen, wat verwarring kan scheppen.
Het versterken van je imago begint van binnenuit. Medewerkers, samen met externe beïnvloeders, spelen een cruciale rol in het bepalen van hoe je organisatie naar buiten toe wordt gezien.
De tip!
Analyseer het salesproces binnen je organisatie. In hoeverre sluit dit proces aan op het koopproces van je klanten? Welke rollen spelen je medewerkers hierin? Door inzicht te krijgen in het gehele salesproces, kun je efficiënter en effectiever werken en beter inspelen op klantbehoeften.
Bedrijfsgerichte analysevragen:
- Is de missie en bedrijfsstrategie bekend bij al je medewerkers?
- Zijn de verschillende onderdelen van de corporate identity met elkaar in balans?
- Weten medewerkers wat de unieke toegevoegde waarde van de organisatie is?
- Zijn verkoopmedewerkers een goede afspiegeling van de identiteit van de organisatie?
- Kunnen verkopers zich als deskundige gesprekspartners afstemmen op de behoeften van klanten?
- Is de begeleiding (opleiding, training, coaching) afgestemd op de ontwikkeling van de individuele medewerker?
Het antwoord op deze vragen kan helpen om knelpunten binnen de organisatie bloot te leggen en het imago te versterken!
Ria van Tol Business Expert en auteur van het boek Click Your Brain
06-13950618
ria.vantol@commercium.nl
Commercium
Radioweg 4
1324 KW Almere
Recente reacties