Waarom vertrekken medewerkers en blijven klanten weg?
Hans en Marjan hadden iets te vieren. Ze kozen een leuk restaurant, bestelden goed eten en een mooie fles wijn. Alles klopte. Tot het personeel begon op te ruimen. Niet met een glimlach, maar met een houding van: ‘kunnen jullie niet gaan?’
De sfeer sloeg om. En hoewel er niets ergs gebeurde, verlieten ze met een naar gevoel het restaurant. Dat was vijf jaar geleden.
Vorige maand reden ze er toevallig weer langs. “Weet je nog?” zei Marjan. Ze lachten — maar zonder warmte. “Daar gaan we echt niet meer eten,” zei Hans. En ze reden door.
Wat blijft hangen?
Negatieve ervaringen blijven gemiddeld langer in het onderbewustzijn opgeslagen dan positieve. Dat komt omdat de hersenen ontworpen zijn om gevaar of afwijzing eerder te onthouden dan complimenten of comfort.
Een klant hoeft dus geen klacht in te dienen om af te haken. Een knagend gevoel is al genoeg. Net als een medewerker die denkt: “Ik word hier niet gezien.”
En dan komen ze niet meer terug. Of ze vertrekken zonder iets te zeggen.
Wat zijn de tips?
- Train je team niet alleen op service, maar op uitstraling en empathie.
- Check regelmatig de sfeer in jouw bedrijf. Hoe voelt het écht?
- Zorg dat klanten vertrekken met een gevoel van erkenning. Niet alleen met een bonnetje.
Tot slot
De vraag is dus niet alleen: “Wat bieden we aan?”
Maar: “Wat blijft erachter in het geheugen?”
Ben je klaar om de oorzaak van het vertrek van medewerkers en het wegblijven van klanten aan te pakken? Maak direct een afspraak voor een vrijblijvend gesprek met Ria van Tol en krijg concrete informatie over hoe je dit in je bedrijf kunt aanpakken!
Ria van Tol, Business Expert en auteur van “Click Your Brain“
📞 0613950618 | 📧 ria.vantol@commercium.nl
Commercium Radioweg 4, 1324 KW Almere
Recente reacties