In een wereld waar alles mogelijk is en iedereen met elkaar communiceert zijn de kenmerken en de kwaliteit van het aanbod niet meer het belangrijkste. Zaken als imago, beleving en jawel, merk worden steeds meer voorspellend voor koopbeslissingen van de klant. Het wordt steeds belangrijker om je bedrijf als een sterk merk neer te zetten. Daarbij gaat vooral om de emotionele binding met de klant. Daarom is het belangrijk om je gewenste doelgroep(en) door en door te kennen.

Dit inzicht in de klant is één helft van de puzzel om ervoor te zorgen dat je je bedrijf als merk kan presenteren. De ander helft is dat de klant jouw bedrijf kan herkennen en zich hiermee kan identificeren. Dit vereist niet alleen een grote mate van openheid naar de klant maar ook transparantie van het bedrijf. Een krachtig bedrijfsbeeld waaruit blijkt waar het bedrijf voor staat en waarin het zich onderscheidt is essentieel.

Hoe kun je je merkpositie versterken?

Een merk wordt gecreëerd in de geest van een doelgroep. Een sterke merkpositie kan ervoor zorgen dat het bedrijf sneller voorkeur creëert, omdat de perceptie van de doelgroep bepaalt wat ze van het merk vinden.

Goede voorbeelden bedrijven met een hoge merkwaarde zijn: Apple, Nespresso, Google en Nike. Deze bedrijven zijn allemaal onderscheidend en hebben een hoge merkwaarde gecreëerd. Wat is het onderscheidend vermogen van het bedrijf en welke toegevoegde waarde zorgt ervoor dat de merkwaarde van het bedrijf verhoogt? Wanneer er een duidelijk beeld is ontstaan dan is het van essentieel belang om deze merkwaarde consequent te communiceren voor succes op langere termijn.

Wat zijn de voordelen van een hoge merkwaarde? 

Een hoge merkwaarde is niet in geld uit te drukken, maar zorgt wel voor zakelijk voordeel. De geloofwaardigheid, de reputatie en de klanttevredenheid kunnen de merkwaarde verhogen.

Een geweldig aanbod is vaak onvoldoende voor een goede merkpositie. Belangrijk zijn de aanbevelingen, reviews en de bewezen resultaten. Deze factoren hebben allemaal invloed bij het nemen van een koopbeslissing. Klanten willen een band hebben met een merk dat zij waardevol vinden.

Tips om de merkwaarde te verhogen

  • Zorg dat het aanbod onderscheidend en waardevol is voor de doelgroep;
  • Communiceer van binnen naar buiten. Als medewerkers onvoldoende weten wat de marktpositie van het bedrijf is kunnen ze het ook niet uitdragen. Alle afdelingen dienen de waarde voor de klant te kunnen aantonen;
  • Een duidelijke positionering en je kunnen onderscheiden van de massa is essentieel (de beste klantenservice, een innovatief aanbod, een bedrijf waar medewerkers blij zijn om voor te werken enz.);
  • Zorg voor een sterke merkboodschap die de doelgroep aanspreekt;
  • Let op de visuele communicatie: kleuren, vormen, lettertypen en beeldmateriaal dienen afgestemd te zijn omdat ze medebepalend zijn of het merk als waardevol wordt ervaren.