Welke invloed heeft het brein op koopbeslissingen van je klanten?

Ken jij ook de teleurstelling van een gesprek dat niet goed loopt of een klant die “Nee” zegt tegen een aantrekkelijk voorstel.  Welke rol speelt het brein bij koopbeslissingen?

Emotionele drijfveren spelen een belangrijke rol bij koopbeslissingen die voor een groot deel (dat kan wel eens 95% zijn) onbewust en intuïtief worden genomen.

Ze hebben een signaalfunctie en hebben te maken met de belangrijkste behoeften van de mens zoals:

  •  resultaat willen behalen, gezond willen blijven, zich veilig voelen, bewonderd willen worden, succes hebben, er goed uit willen zien, geaccepteerd willen worden door anderen.

Het brein reageert op:

  • emoties beïnvloeden de koopbeslissing. Denk maar eens aan: het verlangen om iets te bezitten, angst voor teleurstelling, blij zijn, status voor meer aanzien.
  • beloningssysteem: Het menselijk brein reageert sterk op beloningen. Wanneer klanten een koopbeslissing nemen dan geeft dat een goed gevoel doordat het brein o.a. dopamine aanmaakt.
  • sociale beïnvloeding: klanten zijn gevoelig voor reacties uit hun omgeving en kiezen sneller voor een bedrijf dat is aanbevolen door anderen.
  • prikkels: Het brein reageert op visuele en sensorische prikkels. Beeldmateriaal, kleur, geur en de manier waarop de klantgesprekken worden gevoerd beïnvloeden de koopbeslissing van de klant.

    Conclusie

    Het begrijpen van de rol van het brein bij klantcontact en sales helpt bij het ontwikkelen van hogere verkoopresultaten en het verbeteren van de klantrelaties. Door te begrijpen hoe de psychologische processen in het brein werken, ben je beter in staat de koopbeslissing van de klant positief te beïnvloeden en je verkoop te verhogen.

    Ria van Tol

    De auteur van het boek Click Your Brain en de bedenker van de methode Brainclicken.

    Het boek Click Your Brain behandelt op een praktische manier onderwerpen, die belangrijk zijn voor goede relaties en verkoopsuccessen.